Dobro došli na www.koamsdazdk.com.ba
 Meni
Naslovna
Deklaracija
Pravila
Vijesti          Politika
Citati
Korisne stvari Foto galerija Knjiga gostiju
 Press
Saopštenja
Izvodi iz štampe
 Općinski odbori
Vareš
Breza
Visoko
Kakanj
Zenica
Žepče
Zavidovići
Maglaj
Tešanj
Doboj-Jug
Vijesti

SA SDA JAČA BiH

SA SDA JAČA BiH

Nemojte glasati za one koji su se pretvorili u lokalne moćnike, za one koji su stekli bogatstvo pa im se ne zna porijeklo.

Nemojte glasati ni za one koji mnogo govore, koji za sebe agituju i kažu ''glasaj za mene''.

Za one koji traže vlast nemojte glasati.

Danas svugdje u razvijenom društvu postoje bogati ljudi i bogata preduzeća. Sve što je više bogatstva u jednom društvu, sve veći dio tog bogatstva pripada svima

Srebrenička katastrofa je ljudska nesreća prevelika za premalu Bosnu. Tragedija i motivi koji stoje iza nje tiču se svakog čovjeka i svake žene u svijetu.

...riječi su rahmetli predsjednika Alije Izetbegovića.


 

 

 

 

 
 
 Kako napisati biografiju i popratno pismo

 

I KAKO NAPISATI BIOGRAFIJU (CV)

  Biografija (CV, Resume) ima svrhu da predstavi Vas i Vaše obrazovanje nekome ko Vas ne poznaje ili nema vremena da Vas upozna. Biografija treba da Vas predstavi u najboljem svetlu, na koncizan i lepo struktuiran način. Postoji mnoštvo vodiča koji Vas mogu naučiti do najsitnijih detalja kako se pišu biografije za svaku konkretnu situaciju. Svaki od tih vodiča ima svoj stil pisanja biografije tako da jedinstveni način ne postoji, ali se ipak iz svega toga može izvesti jedan univerzalni način pisanja koji bismo željeli da Vam predstavimo.

   Biografija koju pišete prilikom konkurisanja za posao ne bi trebalo da bude duža od jedne A4 strane. Ukoliko pišete biografiju za studentske potrebe, onda se ovaj limit može zanemariti ali samo da biste naveli neke vannastavne aktivnosti, kao što su posećene konferencije, objavljeni radovi, itd. Dobro napisana biografija prvo pokazuje ono sto je najvažnije, ali sadrži i sve relevantne informacije. Da biste ostvarili svoj cilj, prilikom pisanja biografije savetujemo Vam da adaptirate biografiju shodno cilju koji želite da postignete (posao, nastavak studija, stipendija, konferencija…).

   Odštampajte biografiju na čisto bijelom A4 papiru. Biografija se piše slovima Arial ili Times New Roman, a veličina slova bi trebalo da bude između 10 i 12, ali nikako preko 12 jer prevelika slova ostavljaju loš utisak. Sa druge strane, ne smijete koristiti ni premali font koji nije čitak. Biografiju ne biste smijeli slati bez propratnog pisma, čak i ako nije naznačeno da je propratno pismo potrebno. Ono upoznaje čitaoca sa Vašom biografijom, upućuje na njene važne dijelove a može sadržati i nešto što niste mogli staviti u biografiju zbog nedostatka prostora. Pronađite adekvatne A4 koverte ili eventualno A5, ukoliko ih šaljete poštom (nikako ih nemojte slati u običnoj plavoj koverti). Potrudite se da cijelokupni izgled pošiljke odaje izgled uredne i obrazovane osobe.

   Sama biografija bi po nekim idealnim standardima trebalo da sadrži sledeće: lične podatke, cilj biografije, obrazovanje, nagrade koje posjedujete, praktično iskustvo, vannastavne aktivnosti, strane jezike, znanje rada na kompjuteru, hobije.

Lični podaci

   Ovde treba navesti ime i prezime, datum rođenja, adresu stanovanja, e-mail, telefon i nacionalnost. Ukoliko imate dve adrese (kućnu i onu gde studirate) navedite obe, eventualno sa datumima kada možete biti nađeni na njima. Lični podaci mogu biti napisani manjim fontom, ukoliko želite da uštedite prostor za ostale podatke. Ukoliko Vaša biografija privuče neèiju pažnju, ta osoba će pažljivije pogledati Vaše lične podatke. Važno je samo da su oni tu. Naročito se nemojte truditi da uljepšavate tekst različitim tipovima slova, crtežima, animacijama i slično. Jedino morate obratiti pažnju da ime i prezime bude napisano većim slovima, kako bi čitaoc imao jasnu sliku čija je to biografija.

Naslov biografija

   (Curriculum Vitae, Student Resume) bi trebalo da stoji u gornjem delu, ali ukoliko nemate prostora možete ga izostaviti, jer, ukoliko ste dobro napisali biografiju, biće jasno da se radi o Vašoj biografiji, te se to ne treba naglašavati.

Cilj pisanja biografije

   Cilj treba da je koncizno napisan i da označi šta Vi želite od svoje karijere, obrazovanja i slično, već shodno nameni biografije, odnosno vrsti posla ili konkursa na koji se prijavljujete.

Možete ga napisati u jednoj ili u nekoliko rečenica. Napisati cilj zna biti težak posao, tako da odvojite nekoliko trenutaka da dobro razmislite o tome.

Obrazovanje

   Ukoliko ste završili fakultet, ovde navedite zvanje koje posedujete i kada ste i gde diplomirali. Ukoliko studirate, navedite godinu studija na kojoj ste i pun naziva vašeg fakulteta i univerziteta. Takođe navedite i smer na kojem studirate. Ako smatrate da je značajno, možete navesti i kada namjeravate da diplomirate. Prosek ocijena navedite samo ako je reprezentativan i ukoliko prelazi 9,00 za inostranstvo, odnosno 8,00 ukoliko biografiju koristite u našoj zemlji. Kada biografiju šaljete u inostranstvo navedite i skalu ocijena koju se ovde koristi, odnosno "prolazne ocijene su od 6 do 10". Varanje oko proseka ocijena je moguće, ali nikada ne znate da li ce Vaši podaci biti provjeravani, tako da, pre nego što "zaokružite" prosek, procijenite koliko je ozbiljna institucija kojoj šaljete biografiju i da li će se potruditi da proveri Vaše podatke. Varanje ovog tipa se smatra ozbiljnim prestupom na Zapadu a i ovde Vam sigurno neće ići na čast.

Nagrade

   Informacije o nagradama se unose nakon informacija o obrazovanju. Možete ih uneti i u okviru obrazovanja ali bi to moglo delovati prenatrpano i biti nepregledno za osobu koja čita Vašu biografiju. Ove informacije su ono što vas razdvaja od drugih studenata. Navedite stipendije, nagrade, konkurse u inostranstvu na kojima ste aplicirali. Ne morate navesti samo naziv, godinu i mesto. Opišite u nekoliko riječi ono što smatrate da je bitno kod ovih nagrada, stipendija itd.

Praktično iskustvo

   U okviru praktičnog iskustva navedite i prakse. Nemojte umanjivati ono što ste radili, i nemojte se stidjeti toga. Niko od Vas ne očekuje da ste započeli posao od milion dolara dok ste bili student, a ukoliko jeste, tim bolje. Navedite gde ste radili, kada i koliko. Koje su bile Vaše odgovornosti i šta ste tamo naučili. Pokažite budućem poslodavcu da ste osoba koja želi da uči i razvija svoje potencijale u svim situacijama. Sveukupno gledano, ove informacije treba da Vas predstave kao lidera, osobu koja ima inicijativu i kreativnost. Ne zaboravite da treba da ubedite čitaoce Vaše biografije da ste baš Vi ona prava osoba koju traže.

Vannastavne aktivnosti

   Ovde mozete navesti konferencije i seminare na kojima ste učestvovali, kako na Vašem fakultetu, tako i u inostranstvu. Dobro napisan dio sa vannastavnim aktivnostima bi trebalo da Vas predstavi kao dinamičnu osobu koja nije samo bubalica sa odličnim prosjekom, što ne vidi dalje od svog nosa. Ovim podacima sebe predstavljate kao osobu koja preuzima inicijativu i spremna je da se izbori za dobro obrazovanje, praktično iskustvo i, ne manje bitno, zanimljiv život.

Strani jezici

   Navedite sve jezike kojima se služite, sa naznakom koliko dobro poznajete taj jezik. Mi Vam predlažemo sledeću skalu: maternji jezik, prosečno znanje, napredno znanje, tečno znanje jezika (native, average, advanced, fluent). Navedite ukoliko imate neku međunarodno priznatu diplomu ili TOEFL rezultat iz engleskog jezika. Vezano za englesk jezik, TOEFL je maltene obavezan za bilo koji duži boravak u inostranstvu. Veliki broj ljudi u svetu odlično govori engleski jezik tako da se donja granica TOEFL testa pomera sve više i više.

Znanje rada na kompjuteru

   Napišite sve što znate, uključujući poznavanje Interneta i editovanje teksta. Nine potrebno da znate programski jezik C, osim ako ne želite da budete programer. Najbolje bi bilo da navedete da se služite barem Word-om, Excel-om i Internet-om. To je nešto osnovno. Ukoliko ne posedujete neka od ovih znanja odmah se bacite na učenje istih jer je ovo minimum koji traži bilo koja organizacija u inostranstvu, a sve više i u našoj zemlji.

Hobiji

   Navedite ih ukoliko vam je ostalo prostora. Hobiji i ostala interesovanja deluju lijepo u svakoj biografiji jer Vas predstavljaju kao osobu koja, uz rad, zna da uskladi i zabavu u svom životu. Nine potrebno da posedujete 20.000 poštanskih markica da biste to označili kao hobi. Možete navesti i čitanje određene literature ili bavljenje sportom (pogotovo ako ste ostvarili neke značajnije rezultate u tom pogledu).

Ovo su samo neki standardni delovi koje bi biografija trebalo da sadrži, a Vi, naravno, možete dodati ono što mislite da je potrebno i kreirati biografiju prema svom nahođenju.

DODATNE MALE CAKE ZA PISANJE BIOGRAFIJE

Pišite u trećem licu

Ovim dajete utisak objektivnosti, u odnosu na situaciju kada je CV napisan u prvom licu.

CV mora biti bez gramatičkih grešaka

   Ako Vaš CV sadrži gramatičke greške, Vi delujete kao osoba nkoja ne zna pravopis, kao nepažljiva, nemarna, površna ili nezainteresovana osoba.

Sve informacije moraju biii tačne

   Ukoliko ste u CV-ju naveli netačne podatke, rizikujete da već na prvom intervjuu budete razotkriveni ili da ne budete ni pozvani na intervju jer su Vaši podaci prethodno provereni. Na kraju krajeva, ako budete primljeni na osnovu netačnih informacija, velika je verovatnoća da će se u toku Vašeg rada uočiti neslaganja izmedu osobe koja je predstavljena na papiru i osobe koja se pokazuje u praksi. Ako Vam nedostaje radno iskustvo, pre nego što "ulepšate" Vašu biografiju, uzmite u obzir da mnoge firme traže mlade radnike, bez mnogo iskustva, koje će same da obuče shodno potrebama firme.

Ne izostavljajte bitne informacije

   Ako izostavite neke od bitnih informacija, može se steći utisak ili da ste nemarni pa niste obratili pažnju na sadržaj CV-ja ili da želite da sakrijete neki podatak.

Stavite se u ulogu osobe koja će da čita Vaš CV

   Probajte da shvatite koji su to kvaliteti koje ta osoba, odnosno organizacija ili kompanija traži. Razmislite koja biste pitanja Vi postavili da ste osoba koja prima desetine ili stotine prijava za posao, seminar ili stipendiju i šta je to što bi Vas privuklo u nečijem CV-ju. Naravno, morate uzeti u obzir svrhu Vašeg konkurisanja, poslovnu politiku firme/organizacije na čiji konkurs se javljate i ostale faktore koji su bitni za tu situaciju.

Budite što konkretniji

  Nemojte dopustiti da Vaš CV zvuči kao uopštena priča. Ako imate šta da kažete o sebi, učinite to što konkretnije jer ćete se upravo tako izdvojiti od ostalih kandidata. Naravno, uz konkretnost ide i sažetost, kako ne biste neumereno produžili CV. Na primer, mnogo bolje zvuči da ste na prethodnom radnom mijestu svojim radom obezbedili kompaniji četiri nova klijenta sa kojima su zaključeni dugoročni ugovori o saradnji, nego da napišete prosto da ste svojim radom doprinijeli uspiješnom poslovanju kompanije.

CV ne smijee da bude predugačak i treba da sadrži samo relevantne informacije

  Službe za ljudske resurse često primaju veliki broj prijava, koje treba brzo pregledati i izdvojiti pogodne od nepogodnih. Stoga je CV duži od dve strane vrlo neprikladan, a najbolje je ako možete da ga sastavite u okviru jedne strane. Skraćivanje, naravno, ne treba da ide na uštrb kvaliteta sadržaja jer je ponekad teško sastaviti kratak CV a da se ne ispuste bitne informacije. Ipak, morate da izbacite iz CV-ja sve informacije koje nisu relevantne za ovaj konkurs inače rizikujete da čitanje Vašeg CV-ja bude zamorno ili da se predstavite kao osoba koja je često mijenjala poslove i interesovanja ili kao osoba koja ne razlikuje prioritete.

CV mora biti pregledan i struktuiran

  Sposobnost da dobro osmislite strukturu CV-ja ukazuje na organizovanu osobu. Cijeline treba da budu jasno odvojene i da je prilikom prvog pogleda na dokument jasno gde se šta nalazi. Redosled informacija mora da bude logičan pri čemu je najbitnije da se informacije redaju po značaju - i to ne po značaju koji imaju za Vas nego prema značaju koji mogu da imaju za organizaciju/firmu na čiji konkurs se javljate. Takođe, informacije treba redatii hronološki - i to od najnovijih do starijih.

Dobro razmislite o stavljanju fotografije u CV

  Neke firme (mada ne tako često) su čak i protiv slanja CV-a sa fotografijom kako odlučivanje o kandidatima ne bi bilo podstaknuto vizuelnom impresijom. Fotografiju možete prikljuciti CV-ju ukoliko ste sigurni da na njoj delujete kao poslovna (ako konkurišete za posao), pouzdana i prijatna osoba. Ako nećete da postignete efekat suprotan željenom, pobrinite se da fotografija odaje upravo onakvu osobu kakvu organizacija/firma traži i zaboravite na neugledne fotografije iz automata ili lične karte. Ako niste sigurni u to da ste fotogenićna osoba, prijatnog izgleda – nemojte rizikovati da Vam fotografija odmogne pri konkursu.

CV treba da odiše pozitivnom energijom - obratite pažnju koje riječi koristite

   Ljudi ne reaguju dobro na pesimiste i pasivne osobe. Vaš CV treba da odiše entuzijazmom, samopouzdanjem (ali ne pretjeranim, nego shodno Vašem znanju, iskustvu i poziciji za koju konkurišete) i da prikazuje ambicije koje opet odogovaraju poziciji za koju konkurišete (npr. ako se prijavljujete za posao sekretarice, Vaše ambicije da jednog dana doktorirate neće Vam mnogo pomoći prilikom zapošljavanja, čak naprotiv mogu da Vam odmognu). To ćete naravno postići odgovarajucim sadržajem i pozitivnim stavom a dobro bi bilo i da obratite pažnju na to koje riječi koristite. Naime, neke riječii zvuče bolje od nekih drugih. Na primjer, ako napišete da ste na prethodnom radnom mijestu bili zaduženi za praćenje kvaliteta, to zvuči pasivnije nego da napišete da ste upravljali kontrolom kvaliteta. Takođe, mnogo bolje zvuči ako napišete da ste preduzimali neke aktivnosti nego da ste ih izvršavali, i slično.

Nemojte dodavati CV-ju dokumente koji od Vas nisu traženi

(ovo se ne odnosi na propratno pismo).

   Samoinicijativno dodavanje raznih diploma, potvrda ili preporuka koje Vas predstavljaju u dobrom svetlu, može nekada da privuče pažnju osobe koja je primila Vaš CV. Ali mnogo je veća šansa da će je upravo to odbiti jer je Vaša prijava često samo jedna od mnogih i ljudi koji ih pregledaju nemaju vremena da čitaju dodatne dokumente koje nisu tražili. Takođe, možete ostaviti utisak da ste "autsajder" koji se svim silama trudi da uđe u poslovne ili akademske krugove. Eventualno možete da probate da pošaljete neku preporuku ukoliko ona potiče od vrlo cenjene osobe, ali je možda bolje da u propratnom pismu prosto napomenete da imate preporuku od te osobe i da je možete dostaviti ako se to zahteva.

Nemojte jedan isti CV slati na sve konkurse

   CV treba da se prilagođava svakom aktuelnom konkursu, kako biste u njemu istakli baš ono što će Vam na tom konkursu obezbediti "zeleno svetlo". Na primer, kada se prijavljujete na konkurs za radnika u marketinškoj agenciji, Vaše iskustvo u istraživanju javnog mnjenja će verovatno biti od značaja i treba da ga istaknete. Međutim, ako konkurišete za mesto računovode, pomenuto iskustvo možete da stavite negde pri kraju CV-ja ili čak da izostavite, ako smatrate da Vam je CV predugačak.

Zabiljažite kome ste poslali koji CV i kako je tačno glasio konkurs na koji se javljate.

   Ako na osnovu CV-ja i prijave budete pozvani na intervju, osnova za ovaj razgovor ce najcešće biti upravo Vaš CV. Zato morate da znate šta se napisali u njemu i da budete spremni da date dodatna objašnjena o podacima koje ste izneli. Takođe, morate znati kako je glasio konkurs na koji ste se prijavili kako biste se prilikom razgovora vodili osnovnim kriterijumima navedenim u konkursu. Ukoliko se u startu utvrdi da niste sigurni šta firma/organizacija traži, pokazujete da ste zapravo nezainteresovani za posao/stipendiju/seminar ili neodgovorni, što Vam nosi mnogo negativnih poena.

 

II KAKO NAPISATI POPRATNO PISMO (PP)

   Propratno pismo (PP) je dokument koji prati vasu biografiju tj. CV, kada aplicirate za posao. Za studentske potrebe uglavnom se trazi tzv. Statement of Purpose. PP je veoma kratko (200-250 riječi), sa veoma striktnom strukturom i ima formu pisma. Cilj propratnog pisma je da uvede u vas CV, da ukaze na neke vase aktivnosti koje bi mogle da pomognu vasu aplikaciju a nisu predstavljene u pravom svijetlu u vasem CV-u. Ukratko, cilj PP-a je da odgovori na pitanje poslodavca: Zasto bih trebao da zaposlim ovu osobu?

Forma

   Forma je ista kao i poslovno pismo: vača adresa i kontakt informacije dolaze ispod vašeg imena, u desnom gornjem uglu stranice. Ispod toga sa lijeve strane napičite ime osobe kojoj pičete, kao i njenu funkciju i organizaciju u kojoj radi. Mnogo je lakče ukoliko znate ime osobe kojoj pisete. Trebate adresirati pismo direktno toj osobi. Ukoliko nemate ime osobe, pokusajte da ga nađete, okrenite neki telefon, probajte e-mailom, u slučaju da ime osobe nije dato u zvaničnom oglasu. Ispod adrese primaoca u desnom uglu stavite datum pisanja pisma. Najbolje je da napišete puno ime mijeseca kada pišete pismo, a godinu napišite sa četiri cifre. Ispred datuma mozete staviti mijesto pisanja, recimo Zenica, 1 decembar 2001.godine  Ako znate ime osobe kojoj pišete, počnite sa Poštovani gospodine ili gospodjo, odnosno ukoliko pišete na engleskom Dear MR, Ms, Mrs, ili Dr (Doctor), bez tačke iza skraćenica, a sa zapetom (Dear Dr Smith,). U ovom slučaju trebate završiti pismo sa pozdravom Your sincerely. Ukoliko ne znate ime, počnite sa Dear Sirs, or Dear Sir or Madam a zavrsite sa Yours faithfully. U Američkoj poslovnoj korespodenciji, Yours trully je prihvatljivo u oba slučaja. Ne počinjite pismo sa velikim slovom jer ono slijedi zarez poslije pozdrava. Na našem jeziku su prethodni pozdravi malo bespredmetni pa biste mogli da završite pismo riječima "S poštovanjem" ili nekim drugim pozdravom.

Stuktura

   Idealno PP ne treba da ima više od četiri paragrafa. Cilj prvog je da naglasi za šta aplicirate i gde ste dobili informacije o poslu. Poslednji naglašava vašu spremnost za intervju, dajući sugestiju vase konkretne namere.  U drugom paragrafu treba navesti kvalifikacije koje posijedujete i tzv. skills-e (presentation, communication, negotiation skills…) koje vas čine pravom osobom za taj posao. Pažljivo pročitajte oglas, odredite potrebne kvalifikacije i proverite jos jednom da li ste vi prava osoba za taj posao. Nemojte samo navesti da ih posedujete, navedite obrazloženje.. Najbolji način je da počnete sa vašim prethodnim iskustvom i kako ste razvili kvalifikacije i skillse koje posedujete. Isto, kao i u CV-u, rezultat treba da bude da ste vi nezavisna, kreativna osoba koja zna da preuzme inicijativu i odgovornost. Ukratko, drugi paragraf treba da pokaže da ste dobri za taj posao.  Treci paragraf pokazuje zašto želite taj posao. Treba da pokažete zasto zelite da dobijete znanja koja pruža taj posao. Treba da ostavite utisak da Vi možete pruziti poseban doprinos konkretnoj organizaciji, a da zauzvrat dobijate odredjenusatisfakciju. Posle četvrtog paragrafa ostavite nekoliko bijanko redova, isto kao sto treba uraditi i na početku, posle pozdrava Poštovani gospodine odnosno Dear Sir. Ne zaboravite da ostavite prazan prostor za vaše ime i prezime i da se potpišete hemijskom olovkom. Nikako nemojte ostaviti samo odštampano vaše ime i prezime.

Takodje treba navesti i ukoliko imate jop neki dokument u vašem pismu. Ukoliko imate samo CV uz propratno pismo onda samo napišite ispod zadnjeg paragrafa "curiculum vitae" na kraju pisma. Odštampajte propratno pismo na bijelom A4 papiru, istom kao i vaš CV, i stavite u odgovarajuću kovertu. Nije preporučljivo štampanje na papirima druge boje osim bijele i upotrebljavanje drugih boja slova osim crne. Ukoliko šaljete dokumente e-mailom tražite potvrdu da su oni stigli. Sačekajte najmanje dve nedelje od dana slanja ili od kraja deadline-a pre pisanja poruke ukoliko niste dobili nikakav odgovor.

Želimo vam puno sreće!

Tekst preuzet i obrađen sa www.infostud.com

Design by Mirza Hvala na posjeti!